Vertrouwen, een gevoel of een strategie?

Wanneer je Het Nieuwe Werken introduceert in een organisatie, betekent dit een verandering voor medewerkers maar zeker ook voor leidinggevenden. Er wordt een andere stijl leiderschap gevraagd, van “control en command “naar “resultaatgericht sturen”.  Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want om resultaatgericht te sturen moet je los kunnen laten, en dat kan weer alleen als er vertrouwen is. Een werkrelatie gebaseerd op vertrouwen is daarmee een basiselement, en dus essentieel voor het slagen van Het Nieuwe Werken.  Maar hoe pak je dat aan? Vertrouwen is tenslotte een gevoel dat er is of niet.

Stephen M.R. Covey stelt dit anders. Hij zegt dat er een strategie is om met iemand een vertrouwensrelatie te hebben: dat wat je bij de één op een natuurlijke onbewuste manier doet, kan je bij een ander op een bewuste manier doen en hetzelfde effect krijgen. Covey gaat zelfs zo ver om te stellen dat vertrouwen de kritische succesfactor van de nieuwe economie is. Want door vertrouwen kan een organisatie meer snelheid, minder kosten en meer omzet krijgen, terwijl het de medewerkers minder energie kost.

Om in detail uit te leggen hoe Covey dit doet is te veel voor deze blog; daarvoor kan ik iedereen zeer aanraden zijn boek ‘De snelheid van vertrouwen’ te lezen. De basis zal ik wel meegeven. Het begint met het accepteren dat in het hebben of krijgen van vertrouwen in een relatie niemand machteloos is, je hebt hier altijd zelf invloed op.

Volgens Covey bevindt vertrouwen zich in vijf cirkels die zich als een waterkring uitwaaien:

  1. Vertrouwen in jezelf
  2. Relatievertouwen
  3. Organisatievertrouwen
  4. Marktvertrouwen
  5. Maatschappelijk vertrouwen

Het start dus bij jezelf, je intenties en geloofwaardigheid. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen iemand die bij een non-profit organisatie werkt of een politicus, de laatste zal harder moeten werken om de buitenwereld te overtuigen dat zijn intenties goed zijn.  Als je dit betrekt op Het Nieuwe Werken moet je je afvragen wat de echte reden is dat je Het Nieuwe Werken wilt invoeren. Wat is het precies dat je wilt bereiken en is dit ook hetgeen je communiceert naar je medewerkers? Ben je hier niet helemaal congruent in, dan verdwijnt je geloofwaardigheid en zal de basis voor vertrouwen afwezig zijn.

Andersom geldt dit net zo goed. Je wilt je medewerkers kunnen vertrouwen en daarvoor moeten ook hun intenties goed zijn en hun geloofwaardigheid groot. Komt dit niet zo bij jou over, dan is dat het beginpunt van jullie werkrelatie en moet je hierover in gesprek gaan. Vanuit daar gaat gedrag van beide kanten invloed hebben op het onderlinge vertrouwen, en gedrag is altijd aanpasbaar!

Ga bewust met vertrouwen om. Geef of verlang het niet zomaar, maar bedenk wat je zelf kan doen om vertrouwen te creëren.

Esther Saraber
Work & Grow Verandercoaching
Trainer Ons Nieuwe Werken bij de Parnassia Groep

Comments are closed.
* required

De site wordt mogelijk in browsers als IE6 en IE7 niet juist weergegeven. Installeer IE8 of open de site in een andere browser.

The site may not display correctly in browsers like IE6 and IE7. Install IE8 or open the site in another browser