De eerste stap richting “Ons nieuwe werken” Van keukentafel tot stilteplekken en informele zitjes - www.nieuws3punt0.nl

Previous Next 1 of 3

De eerste stap richting “Ons nieuwe werken” Van keukentafel tot stilteplekken en informele zitjes


Interviews

“En vergeet de goede koffie niet,” aldus Heino Janssen (manager bedrijfsvoering PsyQ Beverwijk). Hij is inmiddels enthousiast, maar is toch wat schoorvoetend begonnen aan het project “Ons nieuwe werken”. “Het zijn de eerste stappen en echt de moeite waard. Ik nodig iedereen uit om te komen kijken in Beverwijk.”

Heino geeft aan dat de nieuwe manier van werken in Beverwijk een kwestie is van geven en nemen. “Werknemers kunnen op een plezierige manier flexibel werken als de faciliteiten dan ook maar aanwezig zijn. Ik was eerst wat terughoudend omdat we het hier net op orde hadden. In dit pand in Beverwijk zijn team Castricum, team Beverwijk en team IJmuiden vorig jaar samen gaan werken. Dat is al nieuw en anders. Nu was het plan om het pand te gaan delen met Lucertis. Logisch, want een deel staat leeg en kost onnodig geld. Alleen wilde Lucertis op een andere manier gaan werken. Vastgoed en Lucertis hadden een plan bedacht waarin we de ruimtes samen delen en geen eigen kamers meer hebben.”

Alles digitaal
“Daar hebben we eerst wel even over na moeten denken. Algauw zagen we in dat dit nadelen heeft, maar ook veel voordelen. Ons pand heeft 4 verdiepingen. Met Lucertis hebben we een kamerverdeling gemaakt. Er zijn afspraken over een neutrale inrichting en meubilair is verstelbaar. Lucertis is gericht op kinderen en jeugd, dus er moeten ook kasten zijn waar het speelgoed in kan, zodat ook een andere behandelaar weer op die plek kan zitten. Dat betekent dat we ook werken met een papierloos kantoor. Alles wordt gedigitaliseerd en er is een webpagina voor PsyQ Beverwijk. De boeken die je eventueel nog in je kast hebt staan kunnen naar de bibliotheek of mee naar huis.”

Centrale planning
“Dat vinden collega’s lastig. Ook een nadeel is dat er geen naambordjes meer op de deur zitten en dat er in principe geen vaste kamers meer zijn. Behandelaren gaven aan dat ze dit laatste niet prettig vonden. Voor de samenwerking onderling en voor de patiënt vinden zij het plezierig om een eigen kamer te hebben. Hiervoor hebben we een oplossing kunnen vinden dankzij het centrale planningssysteem dat we hebben opgezet. Hierdoor zitten onze behandelaren toch zoveel mogelijk op de etage met medewerkers uit hetzelfde cluster. De uren dat ze geen patiënten zien, een groep draaien of in een werkoverleg zitten plant de secretaresse deze ruimte voor iemand anders. Daarnaast zijn er mooie andere werkplekken gecreëerd voor overleg of om je even te kunnen concentreren zonder gestoord te worden. Dat maakt het werken ook weer leuker.”

Van keukentafel tot stilteplekken en informele zitjes
Deze eerste stap op het gebied van het nieuwe werken bespaart veel geld. Maar er moet ook geïnvesteerd worden. “Als we willen dat het werkt moeten we zorgen voor goede faciliteiten en alternatieven,”meent Heino. “Er is op de 4e verdieping een prachtig ruimte gebouwd met stilteplekken die een mooi uitzicht bieden, een kantoortuin en ruimte voor vergaderingen. Met deze mooie 4e verdieping, die we overigens delen met Lucertis, wil je niet eens meer op je “eigen kamer”zitten.”

Zo zijn er zitjes voor meer informeel overleg en is er voor iedereen een locker voor persoonlijke spullen. Er is een praktische, sfeervolle keuken waar gegeten kan worden aan een mooie tafel en waar ook faciliteiten zijn zoals een magnetron. Want als je de avonduren open bent moet het wel mogelijk zijn om een maaltijd op te warmen. En natuurlijk is er goede koffie. Verder hebben we alle techniek in huis, zoals wifi en videoconferencing.”

Het begint nu pas echt
Natuurlijk zijn er ook nadelen”, nuanceert Heino zijn verhaal. ”’s Avonds werken in verband met de avondopenstelling vindt niet iedereen een goed idee. Verder kunnen hulpverleners hun groepen niet meer zelf plannen. Dit is nu opgenomen in de centrale planning. Inloggen op computer en telefoon zijn we gewend, maar het is belangrijk om ook weer uit te loggen als je weggaat. Doe je dat niet dan is de computer niet direct bruibaar voor iemand anders. Ook vergt het een andere houding van mensen en we gaan werken met nieuwe afspraken, zoals het clean desk beleid. We zijn er nog niet. ”

Na een rondleiding door het pand blijkt dat Heino niets teveel heeft gezegd. Het ziet er prachtig uit. De ruimtes zijn zo efficiënt ingedeeld dat er zelfs nog gezocht moet worden naar een plekje voor de blauwe papiercontainer. In maart 2011 heeft PsyQ Beverwijk afgesproken ervoor te gaan en nu is het juli en is alles bijna klaar. Na de vakantieperiode begint het pas echt. Een andere werkwijze, doorvoeren van verbeteringen en nieuwe werkafspraken, een cultuurverandering. De eerste stap is gezet.

Close

De site wordt mogelijk in browsers als IE6 en IE7 niet juist weergegeven. Installeer IE8 of open de site in een andere browser.

The site may not display correctly in browsers like IE6 and IE7. Install IE8 or open the site in another browser