Mensen betrekken, motiveren en laten ervaren - www.nieuws3punt0.nl

Mensen betrekken, motiveren en laten ervaren


Interviews

De verhuizing zelf was van de ene kant van de straat naar de andere kant. Een makkie zou je zeggen. Het had toch iets meer voeten in de aarde. Ruim 200 collega’s gingen van de ene op de andere dag in een nieuw pand over op Ons Nieuwe Werken. En alles, vanaf de verbouwing tot en met de inhuizing tot en met ONW tussen de oren krijgen, gebeurde in twee maanden tijd.

Om deze omvangrijke klus in zo korte tijd voor elkaar te krijgen is een werkgroep in het leven geroepen, samengesteld uit alle geledingen van het Service Centrum. De leden van de werkgroep hadden ieder een eigen taak die aansloot bij hun vakgebied. Maar lang daarvoor al had elke medewerker van het Service Centrum een vragenlijst ingevuld over de eigen manier van werken: hoe vaak vergader je, hoe vaak ben je geconcentreerd aan het werk, kun je af en toe thuiswerken? “Zo is in kaart gebracht wat voor soort ruimtes er in het nieuwe pand nodig waren. Daarbij is ook heel goed gekeken naar de verschillen in afdeling. Bij de administraties wordt veel meer gezamenlijk gewerkt en zijn de meeste collega’s tussen negen en vijf aanwezig. Bij zulke afdelingen kun je er niet van uitgaan dat 70% van het huidige aantal werkplekken voldoende zal zijn. Daar hebben we dus rekening mee gehouden”, vertelt Wil.

Mensen motiveren en betrekken
“Ik ben zelf een beetje ambassadeur geworden van Ons Nieuwe Werken. Als directie moet je het goede voorbeeld geven. Draagvlak creëren. Maar ook besluitvaardig en resultaatgericht te werk gaan als je maar weinig tijd hebt. Dus ik ging zelf met strookjes vloerbedekking rond om meningen te vragen en mensen te motiveren tijdens het opruimen en inpakken.” Er zijn regelmatig bijeenkomsten geweest waar alle collega’s hun vragen stelden en zorgen en opmerkingen konden uiten. Ook de managers zijn steeds betrokken geweest bij het nemen van besluiten. Zij waren immers degenen die voor hun eigen afdeling aanspreekpunt waren. En nog voordat de verbouwing van start ging, is er een borrel georganiseerd zodat iedereen de nieuwe ruimte alvast een keer kon ervaren. De reacties waren over het algemeen positief: “Ooh, komen we hier te zitten… dat ziet er toch wel goed uit. Zo licht en ruim!”

Nieuwe gedragsafspraken
Er is zoveel mogelijk van het bestaande meubilair meegenomen. Toch moesten er ook nieuwe spullen worden besteld. Bureau’s bijvoorbeeld. Als niemand meer een vaste plek heeft, moet een bureau instelbaar zijn. Geen eigen plek meer betekent ook andere huisregels: daar hebben we flyers voor laten maken die statisch aan de bureau’s plakten. “Ruim de werkplek op als je weggaat”, “Sluit het computerscherm af als je even van je plek gaat”, “Stop het servies dat je gebruikt hebt in de vaatwasser” enzovoort. Het is echt een cultuurverandering. De meeste mensen kregen ineens veel meer eigen verantwoordelijkheid. En natuurlijk zijn er collega’s die daar wat extra begeleiding bij nodig hebben. Het is de verantwoordelijkheid van de manager om dat te onderkennen en hulp te bieden.

Uit de evaluatie is gebleken dat de meeste collega’s dik tevreden zijn over de nieuwe situatie. Er zijn nog wat minpuntjes, maar daar wordt aan gewerkt. En verder is het een kwestie van rekening met elkaar houden en elkaar aanspreken op gedrag. Dat moet kunnen, zolang het maar respectvol gebeurt. “En de ene dag is de andere niet. Als ik merk dat ik even geen behoefte heb aan 20 collega’s om me heen, ga ik in een concentratieruimte zitten. Zo opgelost!”

Close

De site wordt mogelijk in browsers als IE6 en IE7 niet juist weergegeven. Installeer IE8 of open de site in een andere browser.

The site may not display correctly in browsers like IE6 and IE7. Install IE8 or open the site in another browser